• Tere taas!

     

    Viimased postitused:

ALLES PÄRAST TÄIUSLIKE E-VALIMISTE KORRALDAMIST ON AEG RIIGIREFORMIKS

  • E-hääletusprogramm on olnud turvaline, aga tulemuste usaldusväärsus rahva seas on ikka küsitav.
  • E-valimised oleks vaid siis täiuslikud, kui hääled edastab, kogub ja loeb kokku vaid üks masin.
  • Riigikogu valimisseaduse muudatused on vajalikud täiuslike e-valimiste saavutamiseks.

Eestis alguse saanud edumeelsed e-valimised pole kõlavale nimetusele ja promomisele vaatamata maailmas laineid löönud. Peale Eesti on e-valimisi osaliselt kasutusele võtnud vaid Venetsueela ja Venemaa, kirjutab Avo Blankin, vabariigi valimiskomisjoni esimees aastatel 1993-1996.

Ju pole siis e-valimised sedavõrd usaldusväärsed, et neid kasutada. Küll kiidab Venemaa e-valimiste kõrgel tasemel turvalisust. Ju siis on seadustes «iseärasusi», mis ühte meelitab, teisi tõukab.

Õhtu- ja põhjamaade kultuuriruum on e-valimiste suhtes olnud viisakalt arvamustevaene. Keegi ei eita e-valimiste kaasaegsust, kuid keegi pole kinnitanud nende usaldusväärsust. Näis, millise hinnangu annab OSCE veebruari-missiooni töögrupi veebruaris tehtud uuringu raport.

Valimised peavad olema ühtaegu demokraatlikud ja konservatiivsed, loomata kellelegi eeliseid, ausad, üheselt mõistetavad ja arusaadavad kõigile osalistele ühtmoodi ning tulemused usaldusväärsed ja kontrollitavad.

Tänapäevane infotehnoloogia võimaldab kõik e-valimiste seadusesse kirja pandud tingimused täpselt täita, vältida valijahääle edastamisel moonutusi või kaotsiminekut. Mõistagi vaid siis, kui seda e-valimisprogrammi koostajalt valimisseadusega nõutakse.

Viimased 20 aastat e-hääletamist on tõendiks, et meie programmeerijad tunnevad oma tööd hästi – e-hääletusprogramm on olnud turvaline ja häkkimiskindel. Kuid valimistulemuste usaldusväärsus rahva seas on endiselt küsitav.

E-valimised on siiski vaid üldnimetus, mille esimene osa sisaldab valimiste ettevalmistusprotseduure ja teine, peamine valijate e-häälte krüpteeritud edastamise, kogumise, sorteerimise koos e-hääletamise tulemuste selgitamise ning avaldamisega.

Sedelitega hääletamist ei toimu

E-valimised oleks vaid siis kaasaegselt täiuslikud, kui e-hääletamisel edastab, kogub ja loeb valijate hääled kokku vaid üks turvaline testitud katkestamatut valimisprogrammi järgiv valimis-urn-arvuti (server), olgu ta nimi siis kas urn-valimismasin või lihtsalt valimismasin. Inimkäeline sekkumine piirdub vaid e-hääletamise algust tähistava valimismasina start-nupule vajutamisega.

Mõned hetked pärast e-hääletamise lõppemist väljastab urn-valimismasin valimistulemuste kokkuvõtte-faili ja väljaprindi.

Meenutagem, et klassikalisel pabersedelitega hääletamisel otsustab tulemuse suuresti nn inimfaktor – hulk valimiskomisjone oma urnidega, aga lõpuks otsustab sõltuvalt kultuuriruumist ikka see isik(ud), kes valijate sedelite hääled viimasena kokku «liidab».

Ammu olnuks aeg ka meil nõukalikust suhtumisest vabaneda ja täiuslike e-valimiste seadustamise ja korraldamisega vabaneda.

Usaldusväärsete e-valimiste aluseks on põhiseadus

Et usaldusväärseid ja täiuslikke e-valimisi Eesti Vabariigis korraldada ja läbi viia, peavad esmalt lähtetingimused, st riigikogu valimisseadus olema täielikus vastavuses EV põhiseadusega.

Riigikogu valimisseadus on vaieldamatult meie riigi tähtsaim seadus Eesti Vabariigi põhiseaduse järel. Seega riigi tulevik otsustatakse ja määratakse riigikogu valimisseaduse järgi seadusandja, riigikogu liikmete valimisega. Kehtiv riigikogu valimisseadus aga minu meelest pole täies vastavuses põhiseadusega, mistõttu ka valimiste usaldusväärsus on küsitav.

Kuigi viimase 20 aasta jooksul toimunud riigikogu valimised (vaatamata e-sildile) pole täiuslikud, on valimistulemused ja riigikogu liikmete volitused siiski kehtivad, sest e-hääletamise programm vastab punktuaalselt valimisseadusele.

Põhiseadus ju kehtestab: § 60. Riigikogul on sada üks liiget. Riigikogu liikmed valitakse vabadel valimistel proportsionaalsuse põhimõtte alusel. Valimised on üldised, ühetaolised ja otsesed. Hääletamine on salajane.

Seni toimunud valimised on olnud üldised, kuid alates 2004. aastast:

  • pole ühetaolised, sest kasutatakse kahte hääletusviisi – e-hääletust ja pabersedelitega, pealegi eraldi;
  • e-hääletusel võimaldatakse ümberhääletust, mida pabersedelitega hääletamisel ei võimaldata;
  • hääletamisaeg pole pidev, vaid katkestatud – kahe erineva hääletusviisi vahel on paus, mille vajadust ja otstarvet seadusandja pole põhjendanud;
  • paradoksaalne on, et e-hääletuse toimingut (ja aega) nimetab valimisseadus eelhääletuseks, nagu valimipäeval toimuks II voor vms otsustav hääletamine;
  • toimunud valimised pole otsesed ega proportsionaalsed, sest mandaate ei jagata ringkonniti kandidaadi poolt antud häälte pingerea järgi;
  • kasutatakse otsevalimist välistavat valimissüsteemi «vahendaja» teenusega, kus vahendajaks kõrgema matemaatilise d’Hondti järjekordade valemi tuletis.

Kohane on mainida, et viimastel riigikogu valimistel Ida-Virumaa ringkonna osa mandaate jagati hoopis Lõuna-Eestisse. Leidis kinnitust, et d’Hondtil põhinev valimissüsteem moonutas regionaalset ühetaolisust ja rikkus ringkondade mandaatide proportsionaalset jaotust; võimendas suurima häälesaagi koguja erakonna nimekirjale «lisaboonust» vähimate arvel. Antud juhul kaheksa mandaadiga.

Riigikogu valimise korra sätestab riigikogu valimise seadus.

§ 63 Riigikogu liige ei tohi olla üheski muus riigiametis.

Riigikogu liige on oma volituste ajaks vabastatud kaitseväeteenistuse kohustusest.

§ 64 Riigikogu liikme volitused peatuvad tema nimetamisel Vabariigi Valitsuse liikmeks ja taastuvad tema vabastamisel valitsuse liikme kohustustest.

Riigikogu liikme volitused lõpevad enne tähtaega:

1) tema asumisega mõnda teise riigiametisse;…

Põhiseadust ei täideta, sest:

  • jätkub riigikogu liikmete määramine riigiametite ja äriühingute nõukogudesse ilma süümepiinadeta;
  • kuna riigikogu liige on Eesti kõrgema seadusandliku organi liige, ei tohiks ta põhiseaduse loogikat järgides samal ajal olla ka alamastme seadusandliku organi – kohaliku omavalitsuse volikogu – liige. Veel enam, riigikogu või volikogu liige ei tohi olla samal ajal munitsipaalettevõtte või koolijuht.
  • riigikogu asendusliikmeks ei määrata ringkonna valimistulemuste järgi esimene mandaadita jäänu, vaid erakonna kandidaatide nimekirja järjekorra järgi.

E-valimisteks vaid üks urn-valimismasin

Usun, et kui riigikogu valimisseadus suudetakse ebakõladest ja «trikkidest» vabastada, on võimalik, et pärast valimiste ettevalmistavat osa on võimalik, et tähtsaima, valimiste hääletusprotseduuri, viib algusest lõpuni (koos mandaatide jaotamisega) läbi vaid üks pidevalt tegutsev sõltumatu «ekspert» – valimisprogrammiga üks urn-valimismasin.

Urn-valimismasin juhib kõiki hääletus-toiminguid ja väljastab jooksvat infot avalikkusele vastavalt programmiga sätestatule ilma operaatori sekkumiseta.

Valimistel kasutatakse ainult valijate e-nimekirju, valijad/hääletajad kasutavad ainult isikutuvastamisega e-hääletust (arvutiga) ja m-hääletust (mobiiliga). Igal valijal on ainult üks hääl, mida muuta ei saa, kordushääletust ei võimaldata (e-valijate nimekiri teist korda ei avane).

Hääletamiseks saab igat arvutit või nutiseadet kasutada vaid ühe korra, pärast esimest hääletamist rakendub hääletusseadmele automaatne piirang (e-valijate nimekiri ei avane). Valimisjaoskondade arvutitele ühe-korra-hääletamise piirang ei laiene.

Mis puutub aga valimisjaoskondades hääletamisse, siis valimisjaoskonnad varustatakse internetiühendusega (nt puutetundlike) arvutitega, millega on võimalik ka kodukutsetega hääletust läbi viia. Tundub mõistlik, et eakaid, pimedaid jt juhendab või abistab e-hääletuse sooritamisel arvutit kas valdav pereliige või valimiskomisjoni vannutatud liige või isegi…vaatleja, mitte aga hooldeasutuse, vangla jmt ametnik.

Oma e-hääle turvalise sisestamise õigsuse ja seaduslikkuse eest vastutab hääletaja ise.

Hääletamise alustamise hetkel lülitab vabariigi valimiskomisjoni esimees serverarvuti ehk valimisurn-valimismasina tööle. Masin seiskub iseeneslikult hääletamise lõppemise järel – valimistulemuste, mandaatide jaotusega faili avaldamise ja väljaprindi lõpetamisega.

Hääletamisprotsessi ajal väljastab hääletusmasin ise perioodilisi seadusega lubatud raporteid valijate aktiivsuse kohta jms.

Kogu e-hääletuse ja m-hääletuse interneti-liikumise info kogutakse-salvestatakse valimiskomisjoni serverarvutis üheaegse kopeerimisega riigikohtu arvutisse, säilitamiseks vähemalt järgmiste valimiste tulemuste kinnitamiseni.

Meenutagem, et riigikohus on valimiste seaduslikkuse kontrolli ja kaebuste lahendite otsustamise kõrgeim instants. Vajadusel käivitatakse valimisprogramm ja kontrollimaks valimistulemusi e-valimiste info salvestise alusel.

Olen veendunud, et meie ITK spetsialistidele on turvalise valimisprogrammi koostamine igati jõukohane. Pole kahelnud hetkegi, et nende senine süüdistamine e-valimiste läbiviimisel on alusetu.

Pärast riigikogu valimisseaduse muutmist vajab hääletamisprogramm uut arhitektuuri. Miks mitte hääletusprogramm hankida avaliku konkursi korras.

Kuna valimistulemused sõltuvad ka tulevikus ikka sellest, kes ja kuidas tulemused kokku loeb, siis tehku seda edaspidi vaid kiretu valimismasin.

Ettepanekud

Eelnev käsitles vaid e-hääletamise põhiseaduse-kohasust ja tehnoloogilist rakendust.

Kui tegemist on isikuvalimistega (ilma d’Hondti vahendusel erakondade eelistamiseta) ja valimisseaduse kõik kriteeriumid on loogilised ning valijale üheselt mõistetavad, alles siis saab riigikogu e-valimise seadusest tõesti 21. sajandile kohane usaldusväärne tööriist.

  • Valimisringkonnad moodustatakse vastavalt haldusjaotusele – iga maakond on esindatud vähemalt ühe valimisringkonnana; Tallinna linnaosade viisi, Harjumaa 2-3 ringkonda, samuti suursaared. Mis kokku annavad valimistel regionaalse kogukonna-põhise esindatuse mõõtme.
  • Erakonna kandidaatide nimekirja pikkus ei ületa jaotatavate mandaatide arvu 101.
  • Kandidaadi kautsjon on võrdne riigi keskmise brutopalgaga, mis tagastatakse ainult valituks osutunud kandidaatidele. Valituks mitteosutunud kandidaatide kautsjonid suunatakse valimiskulude katmiseks (laekuvad riigieelarvesse).
  • Kandidaatide nimekirjade valimiskünnis on seni end õigustanud, viie protsendi valijate häälte kogumise tingimus jäägu kehtima. Valimiskünnis rakendatakse pärast kandidaati poolt antud häälte pingerea avalikustamist.
  • Riigikogu liikmeks olek piiratakse kahe valimistsükliga järjest.
  • Riigikogu liikme töötasu suurust edaspidi senisel kujul ei indekseerita; töötasu muutus olgu riigimehelik – seostatakse eelmise riigieelarve-aasta täitmise kui ka SKP muutusega (+/- protsent).
  • Valimisreklaami kulud piiratakse erakonna eelneva aasta liikmemaksude ja era-annetuste summaga. Riigieelarveliste vahendite ja laenude reklaamiks kasutamine on keelatud.
  • Erakonna kandidaatide nimekirjas üles seatud mandaadi saanud riigikogu liikme volitused lõpevad tema erakonnast lahkumisel. Asendusliikme mandaadi saab samast ringkonnast esimene mandaadita jäänu.
  • Riigikogu liikme tagasikutsumise saavad algatada vaid tema valijad; piisab, kui tema tagasikutsumiseks kogutud allkirju on enam kui valimistel tema poolt hääletanute häälte arv. Riigikogu liikme tagasikutsumise korral saab mandaadi ringkonna esimene mandaadita jäänud kandidaat.

Küll olen vajalike muudatuste sisseviimises skeptiline, sest valimiste temaatika valdajaid ja valimissseaduse tundjaid napib – on ju valimisseadusesse sisse viidud põhiseaduslikud vastuolud, riived jms seadustatud seni ikka riigikogu liikmete endi poolt ja…huvides.

Teisalt aga oleks Eesti täiuslikud e-valimised otsene vastus (väljakutse?) kõigile neile, kel seni olnud kahtlusi hääletamiste usaldusväärsusega.

Kui saadakse hakkama täiuslike e-valimiste korraldusega, alles seejärel on õige aeg riigireformiks.

https://arvamus.postimees.ee/8210746/avo-blankin-alles-parast-taiuslike-e-valimiste-korraldamist-on-aeg-riigireformiks

Postitatud rubriiki Info | Kommenteerimine suletud

Allveedroonid merealuste kommunikatsioonide kaitseks

Viimasel ajal aset leidnud merealuste kommunikatsioonide rikkumisi saab ennetada ja rikkujat tuvastada allveedroonide oskusliku kasutamisega.
Allvedroonide kasutamine on efektiivsem, kui nende kasutamist alustada suurte aluste “kõhualuste” eskortijate-saatjatena alates Taani väinadest kuni Ust-Lugani. Väikeste aluste ankrutega “kündmine” on neile laevadele endile ohtlik, pealegi veepealsete seadmetega liikumiskursil jälgitav ja registreeritav.

Mõistagi on arenguruumi märksa enam. Näiteks mini-allveedroonid-“lutikad”, mis kinnituvad magnetiga või iminapaga laevakere külge jälgimaks laevade liikumist ja vee-aluseid toiminguid. Need oleks energiasäästlikumad ja pika-ajalisema tööpiirkonna ja tööajaga…
Hea tahtmise korral isegi taaskasutatavad…
Postitatud rubriiki Info | Kommenteerimine suletud

Rüvetatud kaunis maa…

Eesti Roheline Liikumine avaldas täna (20.11.2024) video „Rüvetatud kaunis maa. Kurtna järvestiku taastamine”, mis tutvustab Euroopa Liidus unikaalse, kuid põlevkivi kaevandamise tagajärjel kahjustatud Kurtna järvestiku taastamistöid.

Video tõstab esile riigi kriitilise rolli looduskaitse rahastamise suunamisel ning vajaduse kasutada Euroopa Liidu fonde julgemalt looduse taastamiseks ja elurikkuse kaitseks. See on eriti oluline hetkel, mil järjekordsel COP-il seatakse uusi eesmärke, kuid paljusid juba võetud eesmärke on keeruline saavutada.

“Õiglane üleminek ei tähenda üksnes põlevkivisektori töötajate ümberõpet, vaid ka elujõulise ja puhta keskkonna taastamist, mis võib positiivselt mõjutada piirkonna turismi ja kohalike elanike heaolu. Viimane on eriti oluline, sest piirkonna ainsana säilinud loodusmaastik pakub väärtuslikku puhkamisvõimalust,” tõdeb Eesti Roheline Liikumise elurikkuse huvikaitseekspert Carmen Kilvits. “Kurtna järvede taastamise projekt on pingutus viia need järved tagasi nende loomuliku seisundi taastumisele – enne, kui see muutub lootusetuks ülesandeks.”

Ida-Virumaa Kurtna järvestiku taastamise vajadusest on teadlased rääkinud juba aastakümneid. Tallinna Ülikooli geoökoloog Marko Vainu toonitab videos projekti tähtsust: “Arvestades, et juba üle kolmekümne aasta on teadlased rääkinud, et siin tuleks midagi teha, on see suur ja oluline samm positiivses suunas.”

Videos käsitletakse oma vaateid Ida-Virumaa olukorrale, kus pikaajaline kaevandamine on looduskeskkonda oluliselt kahjustanud: „Siit on kogu aeg võetud, aga saastemaksudest ei ole piisavalt panustatud piirkonna taastamisse. Kui siin toimub saastamine, peaks raha suunama siia, et piirkond saaks taastuda”…

Eesti Roheline Liikumise õiglase ülemineku huvikaitseekspert Kertu Laherand kutsub üles jätkama õiglase ülemineku rahastamist Euroopa Liidu tasandil, et tagada kahjustatud ökosüsteemide taastamine ja kohalike kogukondade toetamine.
https://roheline.ee/kas-oiglane-uleminek-suudab-ida-virumaa-looduse-taastada/

Postitatud rubriiki Info | Kommenteerimine suletud

Eesti kõrgeim künnapuu?

Meie üks suurimatest künnapuudest (ulmus laevis) kasvab Änniksaare küla Jaagapra talu õuel.
Vanus ~160 aastat, kõrgus >32m, tüve ümbermõõt 3,94m.
Puu istik pärit Jaagapra Andrese talu metsast. Vanavanaisa Andres sündis 100 aastat enne mind…
Künnapuud on 3. kat kaitsealune liik.

Olen veendunud, et kehtiv klassifikaator on ekslik, sest jalakaliste seltsi kuuluv künnapuu on evolutsiooniliselt vanem kui jalakas; jalakas on künnapuu arenguline mutatsioon, mitte vastupidi.
Veendumus põhineb pelgalt künnapuu leherootsude sirgjoonelisuses, mis jalaka lehe keskpinnal on kõik hargnemistega.
Erinevus seegi, et künnapuu tüvest hargnevad külgjuured on maapinnal paljanduvad, jalakal aga mitte.

 

 

 

 

Postitatud rubriiki Info | Kommenteerimine suletud

Maksuküüru kaotamisest on tehtud puuslik

   Vastupidi – maksuküüru kaotamine peaks olema riigile põhimõtteline auasi ja suurendama kodanike toimetuleku kindlust.
Reformarite pakutud idee on äpardus omaette, sest maksuküüru kaotamist on juba alustatud nõrgemate sund-vaesustamisega – enne reformi kehtestamist koguda kokku reformi-järgne rahaline efekt … Aga kui see otsas, mis sellele järgneb?
Loogikavaesus riigi arendamisel.
Õigem oleks siiski reformida tulumaksu laekumise saldo põhiselt ja reformi järgselt mitte vaesustada nõrgemat maksumaksjat ja tema toimetulekut.
Mul on parem pakkumine; tõsi kodanikukeskselt konservatiivne:
Töötasu esimene aste on kuni 1000(…1200)€ maksuvaba; seda ületavalt osalt (st teine aste) on maksumäär 26%. Esimene “null”-määraga aste on (täna maaka hinnanguline) toimetuleku miinimum.
Maksuküür kadunud ja eelarves üksikisiku tulumaksu laekumise auku tekkida ei saa; keskmine tulumaksu osatähtsuskõver on ühtlane. Samas maksuvaba määr tagab-võimaldab enam-vähem kõikidele töövõtjatele normaalse toimetuleku.
Ja mis samuti vähetähtis – väheneb surve palgakasvule ja suureneb vastuvõtlikkus-leplikus vähem kvalifitseeritud töökohtadele.
Maksuvaba määra korrigeeritaks vastavalt SKP tulemustele (st +/-). Ettepanekust ei tarvitse otsida maagiat. Vastupidi.
Uskmatud võiksid igaüks oma praeguse palgatulu ise ümber arvutada, veendumaks, kui palju nad võidavad praeguse ja/või reformarite pakutud maksuküüru kaotamisega. Aga võib-olla hoopis võidavad?
Miks 26%?
Kasvõi ainult seepärast, et 30 aastat tagasi 26% maksumäär kehtis, kuid vaid 300kroonise maksulävega ja Eesti Vabariik suutis areneda.

Postitatud rubriiki Info | Kommenteerimine suletud

Kohvisõpradele: kuidas valida kohvimasinat?

Paljude inimeste jaoks on kohustuslikuks hommiku osaks hõrk ja aromaatne kohv. Kuidas valmistada maitsvat kohvi kodus ja kuidas valida kohvimasinat, mis aitab lihtsalt kohvijooke valmistada? Tutvu meie nõuannetega ja leia kogu kohvimasinate valik Kaup24 ja Hansaposti mitmekülgsest e-poe valikust. Leia oma uus kohvimasin internetist ja naudi kiiret tarnet koju!

3 soovitust, kuidas valida kohvimasinat koju

Kohvimasinaid on erinevat sorti: täisautomaatne espressomasin on kindlasti üks mugavaid valikuid, aga samal ajal ei tasu unustada ka Chemex’i või Moka kannusid. Sõltuvalt sellest, milline kohvi valmistamise viis sulle meeldib ja mis sorti kohvi armastad, tuleb valida sobivaim kohvimasina tüüp.

  1. Mis tüüpi kohvi armastad? Kuna kohvimasinad töötavad erinevalt ja nende abil on võimalik valmistada erinevat tüüpi kohvi, tuleb kõige esimesena mõelda sellele, millist kohvi soovid nautida. Kui armastad nii lattet kui ka cappuccinot, siis täisautomaatsed kohvimasinad, mis üldjuhul võimaldavad valmistada kõike alates espressost kuni piimakohvideni välja, on sinu jaoks hea ja mugav lahendus. Juhul, kui eelistad pigem filtrikohvi, võib soetada kas Chemex’i kannu, mis on mõeldud heleda röstiga kohvi valmistamiseks, või prantsuse presskannu. Kõige mugav variant on automaatne filtri kohvimasin.
  2. Kui palju aega soovid kohvi valmistamisele kulutada? Automaatsed kohvimasinad nagu näiteks Delonghi, Jura, Samsungi või teiste brändide poolt on väga kergelt kasutatavad ja vaid ühe nupuvajutusega valmib hea kohv. Arvestama peab puhastusega, mida tuleb aeg-ajalt teostada, aga see pole palju aega nõudev ega ka keeruline. Natukene enam võtab aega kohvi valmistamine päris barista kohvimasinaga või koduseks kasutamiseks mõeldud n-ö käpaga kohvimasinaga. Kui oled suur kohvigurmaan, siis tõenäoliselt eelneb kohvi valmistamisele ka kohviubade jahvatamine, mis eeldab ka kohviveski olemasolu.
  3. Milline on sinu eelarve? Kui sul on paika pandud kohvimasina eelarve, siis selle põhjal on väga hea otsida sinna hinnaklassi kuuluvaid tooteid ja valida parim variant. Kui armastad erinevaid kohvijooke, aga täisautomaatne espressomasin jääb liialt kõrgesse hinnaklassi, siis vali poolautomaatne kohvimasin. Kui sa oled valmis panema kohvi valmistamisesse rohkem aega, leiad palju soodsast hinnaklassist võimalusi, mis valmistavad väga hea kohvi, mida iga kohvijooja hindab.

Kokkuvõttes tuleb parima valiku tegemiseks mõelda läbi mitmeid erinevaid aspekte ja selle põhjal teha ostuotsus. Kui on selge, kuidas valida kohvimasinat ja sa tead, millise valiku kasuks otsustad, siis järgmiseks on vaja osta sobiv kohv. Olgu selleks siis jahvatatud kohv või kohvioad, sobiva toote leiad vastavalt sellele, mis tüüpi kohvi valmistama hakkad. Valides poes kohvi, veendu, et kohv on mõeldud sinu masinatüübile ja vastaks sinu maitsele ja soovitud kangusele.

Kuidas valida kohvimasinat e-poest?

E-poodide valik on suur ja seetõttu võib paljudel inimestel tekkida küsimus, kuidas valida kohvimasinat nii suurest valikust. Kohvimasina soetamine on e-poest väga lihtne, kui sa tead, mida ühe kodumasina juures hindad. Tänu mugavatele tootekategooriatele kui ka filtritele on võimalik internetipoes sorteerida välja erinevaid kohvimasinaid vastavalt funktsioonidele, hinnale ja paljudele teistele näitajatele. Samuti võimaldavad e-poed saada ligi suurele tootevalikule, mida on keeruline füüsilistest poodidest leida. Võrreldes erinevaid tooteid ja tutvudes põhjalikult tootekirjeldustega on võimalik valida parim kohvimasin, mis sinu koju sobib. Kaup24 pakub lisaks kõigele ka kiiret tarnet üle Eesti, et saaksid esimesel võimalusel head kohvi nautida. Tutvu laia tootevalikuga, kust leiad tunnustatud brändide kohvimasinad ja vali välja sobiv toode endale või kingituseks lähedasele!
Kohvipaus on terviseks!

Postitatud rubriiki Info | Kommenteerimine suletud

Aidu fenomen ehk mõtleme kastist välja!

Oleme oma mõtteviisi orjad, kes ei suvatse muutustega kaasas käia. Või ei oska neid ei märgata, et oma vajadusi rahuldada, kirjutab endine kohtlajärvelane Avo Blankin arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.

Sattus pihku Põhjarannikus ilmunud Külli Kriisi artikkel Kurtna järvede päästmisest, mis viis mind tagasi Kohtla-Järvele kolme aastakümne tagusesse aega, kui juba siis võeti Kurtna-Vasavere veehaardest viimast. Kurb tõdemus – Kurtna mõhnastiku järvistu moodustab tänagi riikliku kaitseala ilma Kurtna ja Vasavere järveta.
Nüüd, 2024. aastal, kavatseb majandusminister Kohtla-Järve linna ettepanekul tuua ohvriks veel kaks neljakümnest Kurtna järvest.
Nagu artiklist selgub, püütakse Kohtla-Järve, Jõhvi ja piirkonna alevike-külade veeprobleemi ja kasvavat nõudlust mitte lahendada, vaid edasi lükata. Jäetakse tähelepanuta, et ettevõtluse (VKG jt) ning uusarenduste veevajadus on samuti kasvavas trendis.
Perspektiivne lahendus on kümmekond aastat olnud käeulatuses – veevõrgu-ettevõtte OÜ Järve Biopuhastus teeniduspiirkonna vastasäärel. Peab tõdema, et veemajanduse monopoli juhtimine ja probleemide lahendamine pole aastakümneid olnud Kohtla-Järve linnale ja majandusministrile jõukohased.
Aidu fjordid
1974. aastal avas Eesti Põlevkivi karjääri Aidus, karjäär suleti 2012. Tänaseks on karjäärialast kujunenud riigi suurim põhjaveeline inimtekkeline järv, mida uurinud Tartu Ülikooli teadlased on ristinud maailmas ainukeseks sisemaa Aidu fjordideks. Joogikõlbliku veekogu kogumaht hinnati ~25 miljonile kuupmeerile, suurim sügavus 28 m (võrdluseks – Tallinna veega varustava Ülemiste järve maht on ~34 miljonit kuupmeetrit).
Eesti veekogude riiklikust registritest aga Aidu-nimelist veekogu ei leia. Ressurss, mida millegipärast pole osatud väärtustada ja käibesse võtta. Tänu ettevõtlike kannatusele leiduvad internetis osundused vähemalt ilmavalgust näinud Aidu veepargile, matkaradadele ja Aidu tuulepargile.
Kuid seda on fjordide 28 km pikkuse kohta häbematult vähe …
Ettepanek: kuidas edasi?
Eelnevat kokku võttes saab kokku seada sootuks meeldivama tervikpildi.
1. Aidu fjordide veevarudest piisab jätkub kogu Ida-Virumaa varustamiseks nii joogivee kui ka tehnoloogise veega. Kui seda vaid soovitaks.
Kui tahtmine on, siis peaks Aidu fordide sobivasse piirkonda ehitama kaasaegse veepuhastusjaama ja selle ühendus-magistraali Kohtla-Järve ja Kiviõili vahel asetseva olemasoleva veemagistraaliga. Piirkonna veevarustuse edasine arendamine peaks toimuma etapiviisiliselt nii, mis võimaldab lõplikult loobuda Kurtna-Vasavere veehaarde kasutamisest.
2. Uus veepuhastus- ja pumbajaam peaks olema ühtlasi tehnoloogilise veevõtu kohaks. Ei maksa välistada samas nikliühendite eraldamist koos kogumisega.
3. Aidu fjordide vesi vastab üldjuhul joogivee kvaliteedi nõuetele. Kuna kaltsiumi sisaldust joogikõlbulikus vees pole normeeritud, siis niklisisalduse alandamisest pole pääsu. Tervistele kahjuliku mõjuga nikli sisaldus on fjordide vee(kihtide)s maksimaalse lubatu piiril.
Keemiline element Ni on tähtsuselt kolmas ferromagnet maakoores (Wikipedia järgi tootmismaht vaid 1 miljon tonni aastas).
4. Pidada õigeks Kurtna järvede maastikukaitseale piire laiendada kõikide 40 järve paiknemisalale.
5. Kurtna-Vasavere veehaare asetseb põlevkivikaevanduste põhjustatud depressioonilehtri veerel, peab loobuma Kurtna järvistu kaitsealal uute puurkaevude rajamisest.
Andkem aega, et isand Loodus inimese tehtud vead Kurtna järvistu kaitsealal omatahtsi ära klaarib.
Aidu fjordid avavad uued võimalused ettevõtluseks
Aidu karjääride aluspõhi pole geoloogiliselt sobiv tuumaelektrijaamale, küll aga piirkonnana sobiv näiteks puidurafineerimistehasele.
Väidetavalt kasutatakse tehnoloogiat vee ringkasutusega, kus ohtlike jäätmete kogus on alla 1%, mille utiliseerimine ei käi üle jõu isegi Kohtla-Järve biopuhastis koos olmelise kanalisatsiooniga. Vast on mõttekas puidurafineerimistehase tarbeks mõni fjord teistest eraldada.
Põhimõtteliselt võiks puiduväärindamise tehas asukohana kõne alla tulla näiteks endise Püssi puitplaatide tehase territoorium, kui just Püssi tööstusküla rajama ei hakata – infrastruktuur ja tööjõud on alevikus olemas.
Siiras tänu teile, Külli Kriis ja Põhjarannik!
Postitatud rubriiki Info | Kommenteerimine suletud

Avalik testament

RIIGIKOGU

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn
riigikogu@riigikogu.ee

Ärakirjad:

  1. Eesti Keskerakond, keskerakond@keskerakond.ee

  2. Eesti Konservatiivne Rahvaerakond, info@ekre.ee

  3. Eesti Reformierakond, info@reform.ee

  4. Erakond Eesti 200, info@eesti200.ee

  5. Isamaa Erakond,  info@isamaa.ee

  6. Sotsiaaldemokraatlik Erakond, kantselei@sotsid.ee

Ettepanek: Viime Riigikogu valimise seaduse (RKVS) vastavusse Põhiseadusega
(Avalik testament)

Eellugu

Põhiseaduse Assamblee ekspertkomisjoni liige, jurist, professor Eerik Juhan Truuväli oli taasiseseisvunud Eesti Vabariigi esimese Valimiskomisjoni esimees, kelle peamised kreedod on tänaseks valimisseadustikus peapeale pööratud.

Ametit vastu võttes sain saatesõnad, millele olen tänaseni truuks jäänud ja ikka lugupidamisega – “jah, härra Esimees!”

E.J. Truuvälja esimene kreedo:
Eesti Vabariigi tähtsuselt esimene seadus (mõistagi pärast Põhiseadust) peab olema konservatiivne ja ühtmoodi mõistetav ning kohustuslik täitmiseks nii valijatele, kanditeerijatele kui valitutele. Valitud Riigikogu otsustab riigi arengusuunad, kehtestab elukorralduseks vajalikud seadused jms.

Teine. Riigikogus esindatud erakonnad peavad suutma toimida oma liikmemaksudest, mitte olema riigi poolt ülalpeetavad.

Kolmas. Vabariigi Valimiskomisjon peab täitma kehtivat valimisseadust, ükskõik milline see ka ei oleks, omamata õigust seda täpsustada või sekkuda seadusloomesse.

Praegune seis

Käesoleva sajandi algusaastail rakendatud e-hääletamiskorraldus on ajale vastu pidanud ja vähemalt sama turvaline kui näiteks e-panganduse standardid. Probleeme ja mittemõistmist jagub, kuid ükski neist pole olnud seotud valimiste turvalisusega.
Küll pole valimisseadusest tulenev valimissüsteem kõikidele osapooltele ühtmoodi mõistetav, läbipaistev, ole ega ja näi tõene, hääletusprotseduur pole jälgitav ning kontrollitav.
Mõistan, et 90ndatel olid d´Hondti valimissüsteemist tulenevad kompendatsiooni-mandaatide rakendamine sundvalik interliikumise ohtliku populaarsuse tõttu. Arvestati d’Hondti valimissüsteemi eripära, milleks on kompendatsioonimandaatide abil suur-erakondade valimistulemuste võimendamine.
Valiku tegemise aegu saavutati tingimuslik kompromiss, et kolme aasta möödumisel tõstetakse valimissüsteemi valiku otstarbekus uuesti lauale. Paraku seda ei juhtunud, ja kompensatsioonimandaadid oma d’Hondti süsteemiga kehtivad tänaseni.
Arvan, et lõppude lõpuks peaksime ikkagi keskenduma Põhiseaduse täpsele täitmisele ja kõrvaldama RKVSist kõik ebakõlad, riived ja vastuolud vastavalt põhiseadusele:
§ 1.   Valimissüsteemi alused:

  (1) Riigikogul on 101 liiget.

  (2) Riigikogu liikmete valimised on vabad, üldised, ühetaolised ja otsesed. Hääletamine on salajane.

  (3) Igal valijal on üks hääl.

  (4) Valimistulemused tehakse kindlaks proportsionaalsuse põhimõtte alusel.

Vastuolud ja ettepanekud

Riigikogu valimisseaduse viimine vastavusse Eesti Vabariigi Põhiseadusega pole allakirjutanu kapriis või kinnisidee. Seni tehtud ettepanekud valimisseaduse lihtsustamise ja läbipaistvuse suurendamiseks pole vilja kandnud.

1. Üsna tõenäoline, et üle 90% elanikkonnast pole suuteline valimisseadusesse sissekirjutatut lahti mõtestama; seaduse rakenduse keerukus ja terminid pole üheselt mõistavad isegi kõigile kõrgharitud juristidele, poliittehnoloogidele ja vist ka tänastele seaduseandjatele, muidu oleks RKVS ebakooskõla küsimused Põhiseadusega ammu päevakorral.
Pigem vastupidi – mitmed poliitikud ja politoloogid näevad lahendust hoopis Põhiseaduse remondis… Mitmed valitsused on teinud katseid saada suuremat kontrolli RKVS rakendamise ja täitmise üle.
Näited viimastel Riigikogu valimistel toimunust:

  • Miks ja mis asjaoludel kogus võitja erakond 7(!?) mandaati enam, kui oleks saanud Põhiseaduses nõutaval otsestel proportsionaalsetel valimistel?

  • Kuidas sai võimalikuks, et Ida-Virumaa 7. valimisringkonna 6-st mandaadist jagati 2 hoopis Võru-Põlva-Valga 11. ringkonnas?

Mõlemad küsitavused on RKVS-i järgi alusetud, st seaduslikud üksnes „tänu“ kompensatsioonimandaatidele ja kasutatavale d´Hondti valimissüsteemile, mida lihtkodanik dešifreerida ei mõista.
Aga kas peaksi?

2. Alates 2005. aastast pole suudetud kahte (paralleelset?) hääletamise viisi – klassikalist pabersedelil urnidega ja kaasaegset e-hääletamist e-urni (ehk failikaustadesse) – orgaaniliselt kokku liita ilma hääletamisprotsessi katkestamata (pausiga) ja kõrvalise isiku (nimetagem seda operaatoriks) sekkumiseta.

Mistõttu küsitavused on seni olnud, jäänud ja ei kao ka tulevikus.

3. Mis puutub aga proportsionaalsusesse, siis Riigikogu valimisseadus on linna- eht massikeskne, st puudub riigi ühtase arengu komponent. Ja ega peagi, sest regionaalpoliititika peab olema ja jääma kohaliku omavalitsuse volikogu valimiste pärusmaaks.

4. Seetõttu pean iseenesest mõistetavaks, et Riigikogu valimised peavad toimuma täisavatud kandidaatide nimekirjadega, valimistulemuste selgitamisega ainult ringkondades jaotatud mandaatidena ringkondades kogutud häälte pingerea järgi.

5. Kui soovitakse tõsiselt elu jätkumist maal, peaks Riigikogu valimistel olema iga maakond esindatud kasvõi ühemandaadilise ringkonnaga.
Kohalike omavalitsuste volikogude valimise valimisringkonnad peavad olema kogukonnapõhised, mitte haldusreformi käigus optimeeritult valla/linna üheringkonnalised.

6. Valimiste peamiste puuduste hulka kuuluvad seega alljärgnevad Valimisseaduse mittevastavused Põhiseaduses sätestatuga:

  • Ühetaolisuse eiramised: kasutatakse kahte erinevat hääletusviisi – pabersedelitel hääletust ja e-hääletust. E-hääletada ei saa valimispäeval, vaid eelhääletamise (§ 40.   Eelhääletamine) ajal väljaspool valimisjaoskonda. Valimispäeval jätkatakse hääletamisprotseduuri vaid pabersedelitega.
    Eelhääletamine kui mõiste kasutamine jagab valimiste mõiste kahe-etapiliseks valimisteks nii ajaliselt kui hääletamisviisilt. Loobuda vastuolulise mõiste „eelvalimised“ kasutamisest; valimised peavad olema üks, pidev ja tervikprotsess.
    Hääletusprotseduuri pole võimalik teha avalikult jälgitavaks kahe erilaadse hääletamisviisi tõttu.

  • Ühetaolisuse eiramine: kuni valimispäevani lubatakse e-hääli muuta, pabersedelitega hääletamisel aga mitte:
    § 48².   Elektroonilise hääletamise üldpõhimõtted

  (1) Elektroonilisel hääletamisel kasutatakse ajakohast elektroonilise hääletamise süsteemi, mida haldab riigi valimisteenistus.

  (2) Valija hääletab ise. Käesolevas seaduses ettenähtud tingimustel on valijal võimalik elektrooniliselt antud häält muuta.

Tegemist on valimisseadusesse eelmisel sajandi lõpul jõuga/tahtlikult sissekirjutatud pr-trikiga, kuigi Põhiseaduse paragrahv §1 (3) ütleb üheselt:

  • Igal valijal on üks hääl.

  • Ühetaolisuse eiramine: eelhääletuse ja valimispäeva vaheline hääletamise paus koos vahekokkuvõtete tegemisega operaatori poolt (haldab riigi valimisteenistus.).

  • Hääletamissüsteemi sisse häkkimise juhtumeid eesmärgiga andmeid “korrigeerida” pole teada; vähetõenäoline, et ka edaspidi, sest on tegemist krüpteeritud andmete ja andmekogudega.

Samas ohud ja küsitavused on jäävad, kuna protseduur pole pidev vaid killustatud, sest kasutatakse kahte hääletamisviisi operaatori sekkumisega, hääletustulemuste kokkuvõtete tegemise läbipaistvus pole ühelgi kombel saavutatav.
Kahtlustused ja vandenõuversioonid on olnud seni ja jäävad alati meid püsivalt saatma, kuna hääletuse andmed ja nende logifailid hävitatakse kohe pärast lõplike valimistulemuste väljakuulutamist.

Piirangud

Põhiseadus on konkreetne:
§ 63.    Riigikogu liige ei tohi olla üheski muus riigiametis.

  Riigikogu liige on oma volituste ajaks vabastatud kaitseväeteenistuse kohustusest.

§ 64.    Riigikogu liikme volitused peatuvad tema nimetamisel Vabariigi Valitsuse liikmeks ja taastuvad tema vabastamisel valitsuse liikme kohustustest.

  Riigikogu liikme volitused lõpevad enne tähtaega:
1) tema asumisega mõnda teise riigiametisse;
2) teda süüdi mõistva kohtuotsuse jõustumisel;
3) tema tagasiastumisega seaduses sätestatud korras;
4) kui Riigikohus on otsustanud, et ta on kestvalt võimetu oma ülesandeid täitma;
  5) tema surma korral.

  Riigikogu liikme volituste peatumisel või ennetähtaegsel lõppemisel astub seaduses sätestatud korras tema asemele asendusliige. Asendusliikmel on kõik Riigikogu liikme õigused ja kohustused.

  Riigikogu liikme volituste taastumisel lõpevad asendusliikme volitused.

Kuid reaalsus on teine – kehtib kõikelubatavus:

  • Riigikogu lubab oma liikmetel liikmel istuda nn mitmel toolil, sh riigi äriühingute ja asutuste nõukogudes, kuigi Põhiseaduse §63 (Riigikogu liige ei tohi olla üheski muus riigiametis) seda ei luba? Või miks ei rakendu PS §64 (Riigikogu liikme volitused lõpevad enne tähtaega:  1) tema asumisega mõnda teise riigiametisse)?
    Riigiametite alla kuuluvate riigi omandis olevate ettevõtete ja asutuste nõukogudes võiks ju erakonna esindajad olla, kuid mitte riigikogu liikmed. Riigikogu liikme osaluse keeld peaks laienema ka riigistruktuuris olevate kohalike omavalitsuste volikogudeni, kes võtavad vastu riigi alamastme seadusi määruste ja otsustena.

  • Tänaseni on selgusetu, miks lubatakse valitutel tegutseda üheaegselt mitmetel valitavates poliitilistes kogudes, mis omavad alluvussuhte. Lähtudes §§ 63 ja 64(1) loogika kohaselt pean õigeks, et kandideerimisel teise kogusse, volitused eelmises valitud kogus lõpevad automaatselt valimistulemuste kinnitamise hetkel ning ei kuulu taastamisele ka siis, kui valituks osutunu soovib mandaadist loobuda. Mandaadist loobunule kautsjoni ei tagastata.

  • Riigikogu kõikelubatavus on eeskujuks kohalikele omavalitsustele: kohalike omavalitsuste volikogu liikmetel töötada samaaegselt volikogu alluvuses olevate munitsipaalasutuste-ettevõtete juhtidena.

Tavakodanikku häirivad

mitmed valimisseadusesse kirjutatud või kirjutamata ebaloogilised asjaolud, mida seadusandja peab Riigikogu valimisseaduses arvestama.
Näiteks:

  • Erakondade esitatud kandidaatide nimekirjad on loogika-vastaselt pikemad kui jaotatavate mandaatide arv. Populism ja vihje erakondade sisedemokraatia puudumisele, valijate sihilikuks eksitamiseks korporatiivselt koos kallutatusega, otsese eelistatusega suurtele erakondadele vms.

  • Valimisringkonnad peavad olema maakonna- (Tallinn linnaosa-) põhised ja mandaatide jaotus valimisringkondade vahel proportsionaalne valijate arvuga.

  • Riigikogu asendusliige peab olema määratud samast ringkonnast mandaadita jäänute pingerea esimene (kautsjoni tagastamisega), vaid nii on võimalik järgida valimiste proportsionaalsust ja otsevalimist.

  • Miks tagastatakse kautsjon mittevalituks osutunud kandidaatidele? Tagastamata kautsjoni koht peab olema (riigi)reseservis (nt järgmiste valimiste korraldamise tarvis);

  • Riigikogu stagneerumise vältimiseks piisab, kui riigikogu liige võib olla valitud ja saada mandaadi maksimaalselt kaks koosseisu järjest;

  • Miks puudub RKVS-is riigikogu liikme tagasikutsumise mehhanism?

  • Valimisseadus peab keelama valimiskamaaniate kulutuste katmise riigieelarveliste toetuste ja eraldiste ning pangalaenuga. On igati mõistlik, kui valimiskampaania kulutused piiriks on erakonna poolt valimiste eelsel aastal kogutud liikmemaks ja annetused.

Teen ettepaneku

üle minna täielikele e-valimistele – täisprogrammiga katkematule e-hääletamisele, mis algab Vabariigi Valimiskomisjoni poolse nupuvajutusega (või arvuti taimeri iseeneseliku käivitamisega) ja lõpeb valimispäeva õhtul mõni minut peale valimistulemuste väljaprindi lõpetamise järgse programmi iseeneseliku seiskumisega.
Täielike e-valimisteks vajalikud komponendid on ju põhiliselt kas olemas või lihtsalt seni kasutamata:

  • valijate e-nimekirjad, (praktika olemas);

  • e-hääletamine (praktika olemas);

  • kandidaatide e-nimekirjad (praktika olemas);

  • hääletamise aktiivsuse avalikustamine (monitoorimine) ringkonniti pole kindlasti ülejõukäiv ettevõtmine;

  • volitatud/salastatud vaatlejate kasutamine valijate poolt häälte „rändel“ on seni kasutamata. Piisaks, kui vaatlejast hääletajale antakse võimalus hääletamise ajal lisada erimarkeri, mis algatab hääletamise lõppemise järel hääle laekumise kandidaadi kontole kinnitamise e-kviitungi väljastamisega hääletaja e-posti (või avalikkusele?).

Täielikud e-valimised peavad olema üheselt mõistetavad – ajaliselt katkematu pidev e-hääletamisprotsess e-valimisnimekirjadega nii interneti teel kui valimisjaoskonnas.

Üks põhiseaduslik ebakõla või riive võiks siiski olla, see oleks mõistlik vastutulek elektoraadile ja korraldajatele, et e-hääletamist alustada paar-kolm päeva enne Põhiseaduses märgitud valimispäeva, kuid lõpetada valimispäeval kell 20.00.

Ettepanek tähendab seega:

  • pabersedelitest täielikku loobumist, sest valimisjaoskonnas ja kodukutsel on võimalik korraldada e-hääletamist ka igale arvutivõõrale valijale/hääletajale mobiiltelefoni, (puutetundliku) arvuti või muu nutiseadmega;

  • eakal või arvutivõõral või puudega valijal/hääletajal peab olema õigus kasutada alaealise ligemise või valimiskomisjoni poolt volitatud vabatahtliku konsultandi abi;

  • iga valija saab hääletada ainult üks kord. Oma mobiiltelefoni, (puutetundliku) arvutit või muud nutiseadet hääletamiseks saab kasutada samuti vaid üks kord; peale hääletamist e-valimisnimekirjale juurdepääs sulgub:

  • valimisjaoskonna spetsiaalsed biomeetrilised puutetundlikud „hääletuskastid” (GPSiga tahvelarvutid, jmt) on avalikuks korduvkasutuseks, sh väljaspool valimisjaoskondi väljakutsel ja nn koduhääletamisel.
    E-hääletamisel pole hääletajal kandidaadi nime või numbri valikul võimalik eksida, mis pabersedeliga hääletamisel on sedeli omakäelisel täitmisel sageli probleemis olnud ja tähendada kehtetuks tunnistatut sedelit hääletanu teadmata;

  • puudub vajadus valimisjaoskondade ja ringkonnakomisjonide protokollide koostamiseks, sest vajalikud dokumendid koostab arvutiprogramm;

  • valimistega seotud e-protestid peab esitama Vabariigi valimiskomisjonile digitaalselt allkirjastatuna.

Eelkirjeldatu on põhimõtteliselt lihtsaim viis põhiseaduses sätestatud ühetaolisuse tagamiseks.

Riigikogu valimiste arvutiprogramm peab tagama kogu hääletamisprotsessi ajal:

  • turvalisuse ilma operaatori või muu kõrvalise isiku sekkumiseta;

  • e-valimiste kõik vajalikud protseduurid-toimingud, sh valijate tuvastamine e-valimisnimekirjade alusel, fikseerib-krüpteerib antud e-hääled, edastab ise esmasesse hääletusandmekogu serverisse, mis asub nt VVK valimiskomisjoni ruumis (vaatlejate järelvalve all) ja sekundaarsesse serverisse (asub nt Riigikohtus).
    E-hääled sorteerib-jaotab-dekrüpteerib ja valimistulemused selgitab VVK arvutiprogramm samuti ilma operaatori sekkumiseta;

  • sekundaar-serverisse edastatud e-hääled koos logifailidega sorteeritakse kandidaatide kaupa, kuid salvestatakse krüpteeritult.

  • Esmased kaebused lahendatakse VVK andmebaasi järgi, teisesed Riigikohtus (äärmisel vajadusel sekundaarse andmekogu ja logifailide avamisega sama arvutiprogrammi jätkukäivitusega).

  • Esmased valimistulemused avaldab VVK. Valimistulemuste kinnitamine toimub aga pärast viimase kaebuse läbivaatamist Riigikohtus.

Lõpetuseks

Valimistulemuste kinnitamise järgne valimiste andmebaaside kohene populistlik hävitamine on ebamõistlik ja annab põhjust umbusaldamiseks, mistõttu peaks toimima vastupidi – säilitama kogu valimiste andmestiku vähemalt 4 aastat, st järgmiste valimiste tulemuste selgumiseni. Veel enam, valimisdokumentatsiooni peaks pärast valimistulemuste lõplikku kinnitamist (optimaalses?) mahus kas avalikustama (ilma isikuandmeteta) või tagama juurdepääsu vähemalt spetsialistidele uurimiseks ja järelduste tegemiseks.

Riigikogu valimisseadust peab arutama avalikult koos kõrgema võimu kandjaga – valijatega.
Alles siis otsustada, kas lappida vana või teha uus.

Avo Blankin, endine Vabariigi Valimiskomisjoni liige 1992-1996, esimees 1993-1996

Postitatud rubriiki Info | Kommenteerimine suletud

Virumaa.ee – 25!

Ühe-mehe-portaal sai oma nime all avalikuks 28.mail 1998.
Vist on aeg möödunud tiksumisele tagasi vaadata.

Sünnilugu
Enam kui veerandsajandi tagused soovid-tahtmised ja Kohtla-Järve linna olud vajasid avalikkuse tuge.
Toonane volikogu juht algatas linna kodulehe tegemise ja TTÜ tudeng Ingvar Kupinski sai paari kuuga www.kjlv.ee valmis ning nii ta ilmuski.
Paraku juhtus nii, et linnapea Valeri Korbile veebi sisu ei meeldinud ja eelnenud suulisest kokkuleppest tegijale tasuda taganes.
Kuna Ingvar oli oma töö teinud, ei jäänudki volikogu juhil muud üle, kui oma taskust lugu kinni maksta.
Et üht-teist oli veebis juba paika pandud ja sobiv, sh ülesehitusskeem, ei saanud ju sellel raisku minna.
Õnn või saatuslik juhus – virumaa.ee domeen oli vaba, sest tol ajal ei võinud eraisikud administratiivüksuste nimelisi domeene omada; virumaa oli ju poolitatud…
Aitüma, Ingvar Kupinski www.virumaa.ee tegemise eest vabavaras (Peeter Marveti juhitavas “kolhoosis”)!
Aitähh, Peeter Marvet, kes Sa virumaa.ee WordPressi aitasid ümber kolida!

Tagasivaate lood jätkuvad …

Arvustamiseks on ruumi piisavalt aadressil https://www.facebook.com/avo.blankin

 

Postitatud rubriiki Info | Kommenteerimine suletud

Narva uus museaal

Narvakad oskasid suure naabri pidupäeva vääriliselt “tähistada”.
Koguni sedavõrd, et üleriiklikud meediumid kahel pool piiri ei saanud vaikida…

Narva linnamuuseumi direktorile võivad ju teisitimõtlejad nõiajahti korraldada ja ähvardada, kuid Narva on Eesti linn.
Toetame neid väheseid venelasi, kes meiega ühte jalga astuvad.

 

 

 

 

Tublid olete, Maria Smorzhevskihh-Smirnova
ja Igor Smirnov!

Postitatud rubriiki Info | Kommenteerimine suletud