Alkoholireklaam suunata ühiskonna tervendamisele

Alkohol. 

Alkohol. Foto: Scanpix

Riigikokku kandideerijatel pole alkoholireklaami osas ühest nägemust (21)
Postimees, 27.02.2011 19:50
Toimetas  Martin Šmutov
Valimismasinale vastanud riigikokku kandideerijad ei leidnud alkoholireklaami puudutavas üksmeelt, kuigi veidi enam domineeris valikuvariant, et reklaami tuleks avalikes kohtades rohkem piirata.
219 kandideerijat arvasid, et alkoholireklaami eksponeerimist meedias ja avalikes kohtades tuleks võrreldes senisega piirata ja 146 vastanut olid seisukohal, et alkoholireklaam tuleks üldse täiesti ära keelata.

134 vastanut leidsid aga, et teema pole oluline ja alkoholitarbimise vastu tuleks võidelda pigem teiste vahenditega.

Erakondadest oli keelamise poolt kolm, piiramise poolt neli ja alternatiivsete vahendite poolt üks erakond.

Valimismasina sisu on valminud Tallinna Ülikooli riigiteaduste instituudi ja Postimees.ee koostöös. Valimismasin näitab, milliste erakondade ja kandidaatide seisukohtadega vastaja eelistused 2011. aasta riigikogu valimistel kõige paremini kokku sobivad.

xxx

Kommentaar + idee

Ilmselt pole ka tulevased poliitikud võimelised Euroopa Liidu esijoodik-riigi tiitlist loobuma; muidu oleks ehk midagi ette võetud…

Usun siiski, et kui alustatakse mõtteviisi muutmisest, saame järkjärgult ka selle probleemiga hakkama.

Kuna alkohoolsete tootmine on äri, siis pole mõistlik ka nende reklaami keelata. Kas või põhjusel, et alkoholi importi see ei vähenda.

Mida ette võtta?

Tegelikult on mõneti analoogilise probleemi toimiv lahendus ju hasartmaksu ja Hasartmaksunõukogu näol olemas.

Alkohoolseid jooke on maksustatud aktsiisiga, mistõttu täiendav maksustamine polegi mõistlik.

Mis aga ei tähenda seda, et ei või koormata alkohoolsete jookide reklaamitootjaid, reklaamiavaldajaid ja -vahendajaid alkoholireklaamimaksuga.
Reklaamimaksu residendid deklareerivad reklaamimaksu e-maksuametile.

Selgitan idee rakendust näidete varal:

  1. Viinatootja teades, et on kehtestatud alkoholi reklaamimaks, sõlmib joogi reklaamimiseks hankelepingud reklaamivalmistajaga ja reklaamtoote avalikustava/eksponeeriva meediafirmaga.
    Reklaamtoote (plakati, videoklipi, banneri jms) valmistajafirma ja avaldaja meediafirma (vmt ) tasuvad maksuametile alkoholi reklaamimaksu seadusega kehtestatavas määras.  
  2. Õllefirma teades, et on kehtestatud alkoholi reklaamimaks, sõlmib reklaami eesmärgil sponsorlepingu motosportlasega.
    Maksuametile tasub alkoholi reklaamimaksu seadusega kehtestatavas määras motosportlane. 
  3. Alkoholivalmistajad ja müüjad osalevad õllefestivalil. Maksuametile tasub alkoholi reklaamimaksu seadusega kehtestatavas määras õllefestivali korraldaja (üritusel kauplejate ja külastajate arvu järgi). 
  4. Toiduainete kauplus sai alkohoolsete jookide müügiloa.
    Maksuametile tasub alkoholi reklaamimaksu seadusega kehtestatavas määras kaupluse omanik (alkohoolsete tootenimetuste arvu järgi). 
  5. Restoranide, baaride, klubide jtt omanikud tasuvad Maksuametile alkoholi reklaamimaksu seadusega kehtestatavas määras alkohoolsete tootenimetuste arvu järgi. 

Maksuameti poolt kogutud alkoholi reklaamimaks suunatakse alkoholivastaste meetmete finantseerimiseks Alkoholimaksunõukogule.

Oma põhimääruse järgi tegutsev Alkoholimaksunõukogu otsustab, milliseid alkoholivastaseid meetmeid (projekte, üritusi, kampaaniaid, programme jms) ja abiprojekte (AA-toetusgrupid, naiste varjupaigad, abitelefonid, lastekodud, kainestusmajad, traumapunktid jms) finantseerida.

Avo Blankin
www.virumaa.ee