Sadama kasv kasvatab ka riske

Sadama kasv kasvatab ka riske
JuhtkiriEile toimunud Tankchemi keemiatoodete terminali avamine Sillamäel tähistab järjekordset sammu sealse sadama arengus. Ühtlasi on see järjekordne tõestus, et sadama ühe omaniku Tiit Vähi väljakäidud ambitsioonikad plaanid võtavad järjekindlalt reaalset kuju. Ja enam ei tundu sugugi utoopilisena isegi see mõte, et Sillamäe kaudu võib tulevikus hakata liikuma rohkemgi kaupu kui Eesti praeguse suurima merevärava – Tallinna sadama kaudu.

Tähelepanuväärne on seegi, et uue terminali omanik on tõeline tööstusgigant – Eurochem, kes kulutas Sillamäele 220 miljonit krooni. Võrdluseks: see on alla kümne protsendi kontserni kõigist eelmise aasta investeeringutest.

Sillamäe sadama hea käekäik mõjub kahtlemata positiivselt piirkonna majandusele. Sillamäe linnapea Ain Kiviorg tõdeb heameelega, et kui mullu oli linnas töötuid 1300, siis nüüdseks on neid jäänud vaid mõnisada. Üksikisiku tulumaksu laekumine on kasvanud aastaga ligemale paarkümmend protsenti.

Ent selliste heade näitajate kõrval ei saa siiski tähele panemata jätta ka varjupoolt. See kaup, mis läbi sadama liigub, on suures osas mürgine ja ohtlik. Ükskõik kui moodsa ja hea kaupade käitlemise tehnoloogiaga tegu ka poleks, tuleb riske nii loodusele kui inimeste elukeskkonnale paratamatult juurde.

Seetõttu laienevad oluliselt sadamas toimuvale järelevalvet teostavate ametnike tööpõld ja vastutuse määr. Nende tähelepanelikkusest ja hoolsusest sõltub suuresti see, et majanduse mäkketõus ei toimuks kohaliku elukeskkonna arvelt.

Neljapäev, 7.12.2006 Põhjarannik