Kõrge Vene lennuväelane lubab, et ei lennata tuumarakettidega
27. september 2008
Autor: Jaanus Piirsalu
Foto: Jaanus Piirsalu
“Kutsuge mind Tartusse külla. Tuletan teie linna siiani hea sõnaga meelde,” ütleb mulle polkovnik Dmitri Kostjunin, kui kuuleb, et olen Eestist.
Ta on Venemaa strateegiliste, tuumarelva kandvate pommituslennukite diviisi asekomandör.
Kostjunin räägib, et Nõukogude aja lõpus harjutas ta veel noore piloodina pommitajaga maandumist Tartu sõjaväelennuväljal, kus asunud pommitajate polku juhatas kuulus tšetšeenist kindral DÏohhar Dudajev.
Vastan talle, et tulgu muidugi, aga paluks, et tsiviillennukiga.
42-aastane rühikas polkovnik naerab ja teatab: “Mina olen rahu poolt!”
Kostjunin kinnitab Saratovi oblastisse Engelsi linna (lähedal asub veel linn nimega Marx) õhujõudude baasi külaskäigule toodud välisajakirjanikele pidevalt, et kuigi temale alluvad piloodid on koolitatud tuumapommide lennutajad, on nad rahumeelsed inimesed, kes “armastavad oma maad, aga ka kogu maailma” ning “teenivad rahu nimel”.
“Mida rohkem meist teate, seda rohkem hakkate meid usaldama,” ütleb ta. Ja lisab pärast väikest pausi: “Ja austama.”
Kõik see toimub üks päev enne sõjategevuse algust Gruusias. Kolm päeva hiljem ründavad Vene strateegilised pommitajad Tu-22M3 juba Gruusiat, õnneks ilma tuumarelvata. Neist ühe suudab Gruusia õhukaitse alla lasta, lennuki meeskonna saatus on tänini teadmata.
Viis nädalat hiljem lendavad kaks just Engelsi diviisi strateegilist pommitajat Tu-160, õn-neks taas ilma tuumarelvata, Venezuelasse ja teevad seal demonstratiivse maandumise. Esimest korda üle 40 aasta maanduvad Vene pommitajad läänepoolkeral.
Strateegiliste pommitajate patrullide taasalustamine maailma ookeanide kohal aasta tagasi on üks silmapaistvamaid märke Moskva soovist taastada oma armee Nõukogude-aegne hiilgus.
“On läbi aeg, kui tegime aastas vaid üksikuid lende. Meie diviis on praegu võimeline täitma kõiki riigijuhtide ülesandeid,” teatab polkovnik Kostjunin.
Nõukogude vapp seinal
Justkui järjepidevuse kinnituseks ripub Engelsi õhujõudude baasi sööklas suur Nõukogude Liidu vapp. Ühel pool vappi on suur kindral Îukovi, II maailmasõja kangelase portree ning teisel pool Venemaale akna Euroopasse raiunud tsaar Peeter I oma. “Meie eesmärk pole oma lendudega kedagi hirmutada, vaid tagada pilootide ettevalmistus,” kinnitab polkovnik Kostjunin ajakirjanikele leebelt, nagu räägiks lastega. Venemaa naaberriike nimetab ta pidevalt rõhutatult rahuarmastavateks. USA kohta ütleb ta “meie sõbrad”.
Kostjunin veenab, et patrull-lendudel peamiselt Alaska, ·otimaa ja Norra ranniku ning põhjapooluse ümbruses ei kanna Vene pommitajad lahingumoona ehk siis raketid on ilma tuumalõhkepeata.
“Patrull-lendude ajal pole meile kunagi seatud ülesannet, et need peavad toimuma lahinguvarustuses ehk reaalsete tuumarakettidega,” ütleb Kostjunin. “Pardal võib olla õpperakett, mille väljalaskmist meeskond treenib, aga selle lahingupea on tühi.”
Engelsi baasi kaugpommitajad kannavad tiibrakette, mille lennuulatus on üle 3000 kilomeetri.
Ühe pommitaja Tu-95MS komandör, alampolkovnik Gennadi Stekat‰ov vastab küsimusele, kas ta on patrullimise ajal kandnud pardal lahingurakette: “Meie kanname neid rakette, mida juhtkond käsib.”
“Põhiliselt lendame õpperakettidega,” ütleb ta.
“Siis ikkagi on olnud juhtusid, et olete kandnud ka lahingurakette?”
“Ma ei saa sellele küsimusele vastata, sest see pole minu kompetentsis,” vastab Stekatšov väga viisakalt. Ja kinnitab, et kui lennuk isegi kannaks reaalselt tuumarakette ja lennukiga juhtuks mõni õnnestus, siis kõigi Vene pommitajate turvasüsteemid on nii head, et tuumareostust ei teki ei ookeani ega maa peale kukkudes. “Selliseid juhtumeid pole olnud ja annaks Jumal, et ei tuleks ka,” lõpetab Stekatšov oma jutu.
Diviisi asekomandöri väitel plaanitakse kõik strateegiliste pommitajate patrull-lennud vähemalt aasta ette ja sellest plaanist peetakse kinni. Pluss-miinus kaks päeva, lisab ta. Kõiki riike, kelle piiri lähedal lennud toimuvad, hoiatatakse, jätkab asekomandör Kostjunin.
Küsime süüdistuste kohta, et Vene pommitajad rikuvad teiste riikide õhupiire. Küsimus on Eestis aktuaalne, sest aeg-ajalt rikuvad Vene lennumasinad ka Eesti õhupiiri, õnneks pole need küll strateegilised pommitajad.
“Neutraalvete kohal lennates kasutatakse kõige täpsemaid konkreetse piirkonna kaarte, mis võimalik. Igal riigil on oma piirkonnad, mille kohal nad ei luba lennata ja mida valvatakse hoolega,” räägib üle 20-aastase lennukogemusega polkovnik Kostjunin. “Uskuge mind, me järgime kõike seda väga rangelt. Kõik meie patrullid toimuvad riigipiiridest võimalikul kaugel ja üheselt mõistetavate neutraalvete kohal. Kui lennatakse üle mõne riigi territooriumi, siis see koos-kõlastatakse varakult, minimaalselt pool aastat varem.”
Patrull-lendude sageduse kohta ütleb polkovnik, et neid toimub harvemini kui kord nädalas, aga rohkem täpsustada ta ei soovi.
Pilootide keskmiseks lennutundide arvuks nimetab diviisi asekomandör üle saja tunni aastas. Enne patrull-lendude taastamist oli see langenud 30–40 tunnini. Nõukogude ajal pidid strateegiliste pommitajate piloodid vilumuse säilitamiseks aastas lendama vähemalt 70 tundi.
Taastatud vägevuse illustreerimiseks viiakse ajakirjanikud lennuväljale, kus saame mitme tunni jooksul küllastumiseni jälgida pommitajate Tu-160 ja Tu-95MS õhkutõusmisi ja maandumisi. Maandunud kahe Tu-160 kohta kuuleme pärast, et need tulidki just Põhja-Jäämere kohalt patrull-lennult.
Valge iludus Tu-160 on Venemaa strateegilistest pommitajatest kõige moodsam, kuigi relvastusse võeti ta juba 20 aastat tagasi. Tegemist on sellesama pommitajaga, millega tegi 2005. aasta suvel ühe lennu kaasa Vladimir Putin. Hiljem näidati seda Vene teleuudistes uhkusega mitu nädalat.
Polkovnik Kostjunini väitel osales Putin sellel lennul ühe uue tiibraketi katsetamises ja andis isiklikult käsu rakett välja tulistada.
Tu-160 järel maanduvad juba 50 aastat relvastuses püsinud lennukid Tu-95MS, n-ö külma sõja kangelased, mida võib näha paljudes tolleaegsetes põnevusfilmides.
Sama kuulus lennuk kui ameeriklaste B-52. Propellerid teevad temast maailma kõige mürarikkama sõjaväelennuki. Tavalise reisilennuki kiirusega lendav Tu-95MS võib kanda kuni 16 tuumalõhkepeaga tiibraketti. “Suurepärane lennuk,” kiidab polkovnik Kostjunin. “See on välja töötatud 1950-ndatel, kuid sisu on täielikult muutunud, ta lendab vähemalt paar-kümmend aastat veel.” Tu-95MS suudab kanda 12-tonnist raketti X-20, mis on maailma suurim lennukitele mõeldud rakett. 15-meetrine rakett, mis meenutab ilma kabiini ja tiibadeta Vene hävitajat MiG, on mõeldud lennukikandjate põhjalaskmiseks.
Engelsi baasis seisab strateegilisi pommitajaid reas ligi 15 tükki. Rea lõpetavad tankurlennukid, tohutud IL-78-d. Patrull-lendude ajal peavad keskmiselt 10–15 tundi järjest lendavad pommitajad mitu korda õhus tankima. Selleks ongi IL-78, mis võib kanda kuni 60 tonni kütust. Õhus pumbatakse kütust ühest lennukist teise kiirusega 2000 liitrit minutis. “15–20 minutiga tangitakse pommitaja ära,” räägib polkovnik Kostjunin.
Pommitaja Tu-95MS koman-dör Gennadi Stekatšov ütleb, et õhus tankimine ongi patrull-lendude puhul kõige raskem ülesanne, sest seda peab oskama teha ka öösel.
Engelsi baasi lennujuhtimiskeskus jätab uhke mulje, kõik Vene enda arvutisüsteemid. Tehnilist varustust ei jätkunud ilmselt tualeti jaoks, mis asub õues, sada meetrit juhtimiskeskusest eemal. Pärast Putini tulekut on tualett kui kujund Vene elu mõistmisel oluliseks muutunud.
Üle ühe lennuki pildistada ei tohi
•• 22. kaardiväe Donbassi raskepommitajate lennuväediviisi Engelsi baasis kehtib ajakirjanikele loomulikult hulk piiranguid.
•• Meid saatev alampolkovnik Djakov teatab kohe kõige tähtsama reegli: “Pildistada tohib ainult ühte lennukit korraga. Panoraamfotot, kus on näha lennukid reas, ei tohi teha!”
•• See pole niisama hoiatus.
•• Päeva lõpus tuleb mitu ohvitseri, kes vaatavad kõigi ajakirjanike fotoaparaadid üle, nii profikaamerad kui ka “seebikarbid”. Fotosid kästakse ära kustutada üksjagu. Mina pean “killima” kümmekond fotot. Üle vaadatakse ka kõikide teleoperaatorite materjal. Kaadrid, mis ohvitseridele ei meeldi, kästakse protestist hoolimata kustutada.
VE: Piirsalu, Jaanus – ajakirjanik
Kõrge Vene lennuväelane lubab, et ei lennata tuumarakettidega
“Kutsuge mind Tartusse külla. Tuletan teie linna siiani hea sõnaga meelde,” ütleb mulle polkovnik Dmitri Kostjunin, kui kuuleb, et olen Eestist.
Ta on Venemaa strateegiliste, tuumarelva kandvate pommituslennukite diviisi asekomandör.
Kostjunin räägib, et Nõukogude aja lõpus harjutas ta veel noore piloodina pommitajaga maandumist Tartu sõjaväelennuväljal, kus asunud pommitajate polku juhatas kuulus tšetšeenist kindral DÏohhar Dudajev.
Vastan talle, et tulgu muidugi, aga paluks, et tsiviillennukiga.
42-aastane rühikas polkovnik naerab ja teatab: “Mina olen rahu poolt!”
Kostjunin kinnitab Saratovi oblastisse Engelsi linna (lähedal asub veel linn nimega Marx) õhujõudude baasi külaskäigule toodud välisajakirjanikele pidevalt, et kuigi temale alluvad piloodid on koolitatud tuumapommide lennutajad, on nad rahumeelsed inimesed, kes “armastavad oma maad, aga ka kogu maailma” ning “teenivad rahu nimel”.
“Mida rohkem meist teate, seda rohkem hakkate meid usaldama,” ütleb ta. Ja lisab pärast väikest pausi: “Ja austama.”
Kõik see toimub üks päev enne sõjategevuse algust Gruusias. Kolm päeva hiljem ründavad Vene strateegilised pommitajad Tu-22M3 juba Gruusiat, õnneks ilma tuumarelvata. Neist ühe suudab Gruusia õhukaitse alla lasta, lennuki meeskonna saatus on tänini teadmata.
Viis nädalat hiljem lendavad kaks just Engelsi diviisi strateegilist pommitajat Tu-160, õn-neks taas ilma tuumarelvata, Venezuelasse ja teevad seal demonstratiivse maandumise. Esimest korda üle 40 aasta maanduvad Vene pommitajad läänepoolkeral.
Strateegiliste pommitajate patrullide taasalustamine maailma ookeanide kohal aasta tagasi on üks silmapaistvamaid märke Moskva soovist taastada oma armee Nõukogude-aegne hiilgus.
“On läbi aeg, kui tegime aastas vaid üksikuid lende. Meie diviis on praegu võimeline täitma kõiki riigijuhtide ülesandeid,” teatab polkovnik Kostjunin.
Nõukogude vapp seinal
Justkui järjepidevuse kinnituseks ripub Engelsi õhujõudude baasi sööklas suur Nõukogude Liidu vapp. Ühel pool vappi on suur kindral Îukovi, II maailmasõja kangelase portree ning teisel pool Venemaale akna Euroopasse raiunud tsaar Peeter I oma. “Meie eesmärk pole oma lendudega kedagi hirmutada, vaid tagada pilootide ettevalmistus,” kinnitab polkovnik Kostjunin ajakirjanikele leebelt, nagu räägiks lastega. Venemaa naaberriike nimetab ta pidevalt rõhutatult rahuarmastavateks. USA kohta ütleb ta “meie sõbrad”.
Kostjunin veenab, et patrull-lendudel peamiselt Alaska, ·otimaa ja Norra ranniku ning põhjapooluse ümbruses ei kanna Vene pommitajad lahingumoona ehk siis raketid on ilma tuumalõhkepeata.
“Patrull-lendude ajal pole meile kunagi seatud ülesannet, et need peavad toimuma lahinguvarustuses ehk reaalsete tuumarakettidega,” ütleb Kostjunin. “Pardal võib olla õpperakett, mille väljalaskmist meeskond treenib, aga selle lahingupea on tühi.”
Engelsi baasi kaugpommitajad kannavad tiibrakette, mille lennuulatus on üle 3000 kilomeetri.
Ühe pommitaja Tu-95MS komandör, alampolkovnik Gennadi Stekat‰ov vastab küsimusele, kas ta on patrullimise ajal kandnud pardal lahingurakette: “Meie kanname neid rakette, mida juhtkond käsib.”
“Põhiliselt lendame õpperakettidega,” ütleb ta.
“Siis ikkagi on olnud juhtusid, et olete kandnud ka lahingurakette?”
“Ma ei saa sellele küsimusele vastata, sest see pole minu kompetentsis,” vastab Stekatšov väga viisakalt. Ja kinnitab, et kui lennuk isegi kannaks reaalselt tuumarakette ja lennukiga juhtuks mõni õnnestus, siis kõigi Vene pommitajate turvasüsteemid on nii head, et tuumareostust ei teki ei ookeani ega maa peale kukkudes. “Selliseid juhtumeid pole olnud ja annaks Jumal, et ei tuleks ka,” lõpetab Stekatšov oma jutu.
Diviisi asekomandöri väitel plaanitakse kõik strateegiliste pommitajate patrull-lennud vähemalt aasta ette ja sellest plaanist peetakse kinni. Pluss-miinus kaks päeva, lisab ta. Kõiki riike, kelle piiri lähedal lennud toimuvad, hoiatatakse, jätkab asekomandör Kostjunin.
Küsime süüdistuste kohta, et Vene pommitajad rikuvad teiste riikide õhupiire. Küsimus on Eestis aktuaalne, sest aeg-ajalt rikuvad Vene lennumasinad ka Eesti õhupiiri, õnneks pole need küll strateegilised pommitajad.
“Neutraalvete kohal lennates kasutatakse kõige täpsemaid konkreetse piirkonna kaarte, mis võimalik. Igal riigil on oma piirkonnad, mille kohal nad ei luba lennata ja mida valvatakse hoolega,” räägib üle 20-aastase lennukogemusega polkovnik Kostjunin. “Uskuge mind, me järgime kõike seda väga rangelt. Kõik meie patrullid toimuvad riigipiiridest võimalikul kaugel ja üheselt mõistetavate neutraalvete kohal. Kui lennatakse üle mõne riigi territooriumi, siis see koos-kõlastatakse varakult, minimaalselt pool aastat varem.”
Patrull-lendude sageduse kohta ütleb polkovnik, et neid toimub harvemini kui kord nädalas, aga rohkem täpsustada ta ei soovi.
Pilootide keskmiseks lennutundide arvuks nimetab diviisi asekomandör üle saja tunni aastas. Enne patrull-lendude taastamist oli see langenud 30–40 tunnini. Nõukogude ajal pidid strateegiliste pommitajate piloodid vilumuse säilitamiseks aastas lendama vähemalt 70 tundi.
Taastatud vägevuse illustreerimiseks viiakse ajakirjanikud lennuväljale, kus saame mitme tunni jooksul küllastumiseni jälgida pommitajate Tu-160 ja Tu-95MS õhkutõusmisi ja maandumisi. Maandunud kahe Tu-160 kohta kuuleme pärast, et need tulidki just Põhja-Jäämere kohalt patrull-lennult.
Valge iludus Tu-160 on Venemaa strateegilistest pommitajatest kõige moodsam, kuigi relvastusse võeti ta juba 20 aastat tagasi. Tegemist on sellesama pommitajaga, millega tegi 2005. aasta suvel ühe lennu kaasa Vladimir Putin. Hiljem näidati seda Vene teleuudistes uhkusega mitu nädalat.
Polkovnik Kostjunini väitel osales Putin sellel lennul ühe uue tiibraketi katsetamises ja andis isiklikult käsu rakett välja tulistada.
Ülehelikiirusega Tu-160 võib kanda kuni 40 tonni pomme, nende hulgas 12 tuumalõhkepeaga tiibraketti.
Tu-160 järel maanduvad juba 50 aastat relvastuses püsinud lennukid Tu-95MS, n-ö külma sõja kangelased, mida võib näha paljudes tolleaegsetes põnevusfilmides.
Sama kuulus lennuk kui ameeriklaste B-52. Propellerid teevad temast maailma kõige mürarikkama sõjaväelennuki. Tavalise reisilennuki kiirusega lendav Tu-95MS võib kanda kuni 16 tuumalõhkepeaga tiibraketti. “Suurepärane lennuk,” kiidab polkovnik Kostjunin. “See on välja töötatud 1950-ndatel, kuid sisu on täielikult muutunud, ta lendab vähemalt paar-kümmend aastat veel.” Tu-95MS suudab kanda 12-tonnist raketti X-20, mis on maailma suurim lennukitele mõeldud rakett. 15-meetrine rakett, mis meenutab ilma kabiini ja tiibadeta Vene hävitajat MiG, on mõeldud lennukikandjate põhjalaskmiseks.
Engelsi baasis seisab strateegilisi pommitajaid reas ligi 15 tükki. Rea lõpetavad tankurlennukid, tohutud IL-78-d. Patrull-lendude ajal peavad keskmiselt 10–15 tundi järjest lendavad pommitajad mitu korda õhus tankima. Selleks ongi IL-78, mis võib kanda kuni 60 tonni kütust. Õhus pumbatakse kütust ühest lennukist teise kiirusega 2000 liitrit minutis. “15–20 minutiga tangitakse pommitaja ära,” räägib polkovnik Kostjunin.
Pommitaja Tu-95MS koman-dör Gennadi Stekatšov ütleb, et õhus tankimine ongi patrull-lendude puhul kõige raskem ülesanne, sest seda peab oskama teha ka öösel.
Engelsi baasi lennujuhtimiskeskus jätab uhke mulje, kõik Vene enda arvutisüsteemid. Tehnilist varustust ei jätkunud ilmselt tualeti jaoks, mis asub õues, sada meetrit juhtimiskeskusest eemal. Pärast Putini tulekut on tualett kui kujund Vene elu mõistmisel oluliseks muutunud.
Üle ühe lennuki pildistada ei tohi
•• 22. kaardiväe Donbassi raskepommitajate lennuväediviisi Engelsi baasis kehtib ajakirjanikele loomulikult hulk piiranguid.
•• Meid saatev alampolkovnik Djakov teatab kohe kõige tähtsama reegli: “Pildistada tohib ainult ühte lennukit korraga. Panoraamfotot, kus on näha lennukid reas, ei tohi teha!”
•• See pole niisama hoiatus.
•• Päeva lõpus tuleb mitu ohvitseri, kes vaatavad kõigi ajakirjanike fotoaparaadid üle, nii profikaamerad kui ka “seebikarbid”. Fotosid kästakse ära kustutada üksjagu. Mina pean “killima” kümmekond fotot. Üle vaadatakse ka kõikide teleoperaatorite materjal. Kaadrid, mis ohvitseridele ei meeldi, kästakse protestist hoolimata kustutada.