Kõrgeimad hooned Tallinnas

Tartu maanteele plaanitav 35-kordne hoone sai heakskiidu
Askur Alas
22.10.2004

Ruut Kõrghoonele eri ametkondade kooskõlastuste saamine võttis kaks aastat.

Uudise pilt
Tartu maantee 15 krundile kerkiv 35-korruseline hoone saab olema Tallinna kõrgeim uusehitis.
Foto: repro

Tallinna linnavalitsuses heakskiidu saanud Tartu maantee 15 krundile planeeritud 35-korruselise hoone projekt jõuab peatselt Kesklinna valitsusse avalikustamisele, kus igaüks saab sellega tutvuda ja märkusi teha.

Endise Turisti poe, praeguse linna suurima ööklubi Parlament kõrvale võib linna kõrgeim hoone kerkida pärast protestide läbivaatamist ja detailplaneeringu kehtestamist linnavalitsuses.

Planeeringu kohaselt võib arendaja AS Vallikraavi Kinnisvara üksnes 0,3 hektari suurusele krundile ehitada 35-korruselise äripindadega korterelamu. Praegu on krundil parkla.

Vaidlus kõrguse üle

Alumisele viiele korrusele on ette nähtud bürood, ülemistele korterid. Viimasele korrusele peaks tulema klubiruumid, kus majaelanikud saaksid üritusi pidada, ja saun. Sauna seinad on kavandatud läbinisti klaasist, mullivann on projekteeritud vanalinna vaatega nurka. Ehitusmaterjalidena kasutatakse peamiselt klaasi, betooni ja metalli. 

Linna kõrgeima hoone planeeringu esialgne kinnitamine linnavalitsuses ei tulnud kergelt, seda menetleti kaks aastat. Algselt tahtsid arhitektid Vilen Künnapu ja Ain Padrik teha hoone koguni 40-korruselisena, paraku oleks see tulnud linna mitteametlikust kõrgusepiirist Oleviste kirikust kõrgem. Hoone algne kõrgus oli 125 meetrit ehk poolteist meetrit Olevistest kõrgem. Kultuuriväärtuste amet, mis kaitseb vanalinna vaadeldavust ja profiili, nõudis korruste mahavõtmist. Ameti tolleaegse juhi Agne Trummali sõnul oli tema isikliku arvamuse kohaselt sobilik vaid 30-korruseline hoone. Kokku lepiti 35 korruse peale, kõrgusega 120 meetrit.

Ain Padrikul on sellest siiralt kahju. “40 korrust oli mõeldud proportsiooni pärast, et hoone sihvakam ja saledam oleks. Et kõrghoonetel oleks erinev kõrguste rütm,” selgitas Padrik. Vanalinnast asub hoone tema sõnul piisavalt eemal.

Just sellest hoonest algas diskussioon Oleviste kiriku kui kõrguspiiri üle, mis on nüüd päädinud kõrghoonete teemaplaneeringu koostamisega. See määrab ära, kuhu ja kui kõrge hoone võib ehitada.

Praegu on linna kõrgeim tornmaja samade arhitektide projekteeritud 25-korruseline SAS Radissoni hotell 103 meetriga. Enne Tartu maantee torni võib valmida ja kõrgeima hoone tiitli saada EKE Investi 112 meetri kõrgune ja 30-korruseline kaksiktorn Postimehe maja ja Stockmanni kaubamaja vahelisel alal.

Pilvelõhkuja tekitab probleeme

•• Algselt oli Tartu maantee kitsas algusosa Gonsiori ja Liivalaia tänava vahel planeeritud ainult jalakäijatele ja trammidele.
•• Kõrghoone ehitamisel tekib tänaval elav autoliiklus, selle kõrvale on planeeritud ka viiekorruseline parkimismaja.
•• Arhitekt Ain Padriku kinnitusel heitgaasiprobleeme ei teki, sest need juhitakse sundventilatsiooniga kõrgustesse.
•• Teine asi on aga sisse-välja voorivate autode heitgaasid tänaval, liiklusprobleemid ja võimalikud ummikud Tartu maantee kitsas algusosas.
•• “Ise loodame, et sinna tuleb elama kontingent, kes kesklinnas töötab ning võib-olla ei vajagi töölkäimiseks autot,” püüdis Padrik Päevalehe kahtlusi hajutada.
•• Kesklinna valitsus kooskõlastas planeeringu tingimusel, et tehakse keskkonnamõjude ja liikluse analüüs.

Allikas
Postitatud rubriiki Määratlemata. Talleta püsiviide. Kommenteerimine ja trackback-viidete lisamine ei ole lubatud.