See on ju mosu!

See on ju mosu!

EHTNE RALLI-MOSU: Moskvitch IC 412 Ralli on valminud aastal 1973. Iževskis. (Toomas Vabamäe)

Kuigi Helsinki Motorshow sai kunagi alguse just võidusõidunäitusena, on võistlusmasinad seal nüüdseks tahaplaanile tõrjutud. Tänavu oli neile jäetud eraldi hall (õigemini pool halli). Suurema jao sellest võtsid enda alla vanad ralliautod, paljusid neist võisid huvilised näha augustis Tartus EOS-ralli ajal ka sõitmas.

Ent Fordide-Minide-Opelite kõrval pakkus eraldi stendis ootamatut äratundmisrõõmu – see on ju meie auto! – oranž ralli-Moskvitš. Eestis (ja kogu NSV Liidus) oli Moskvitš 1970. aastate algul enimkasutatud ralliauto, eliitsõitjad osalesid nendega ka EM- ja MM-etappidel. Kuid Eestisse pole teadaolevalt alles jäänud ühtki algupärast ralli-mosut. Seda uskumatum tundub, et Soomes on 1973. aastast pärit auto säilinud praktiliselt originaalkujul ja täiesti sõidukorras. Autot pole restaureeritud, vaid ainult tavapäraselt remonditud ja üle värvitud. Isegi kapotialune pole näituseautole sobivalt kiiskavpuhas, vaid realistlikult tolmune-porine-õline. Nii mehaanilise osa kui ka varustuse poolest on masin täiesti autentne. Tänapäeval on lausa imelik mõelda, et seitsmekümnendate aastate algul kasutati isegi ralliautol tavalisi istmeid (mosul olid need oma aja kohta lausa luksuslikud, peatoega). Huvitav oli vaadata ka ribidega tugevdatud plekkvelgesid. Tollal polnud valatud rattaid kuskilt võtta ja ribide juurdekeevitamine tegi pehmed seeriaveljed võistluseks sobivaks.

Auto pole valmistatud mitte Moskvas, vaid Iževskis ning Soome jõudis see täielikult võistluseks ettevalmistatuna – kalla aga bensiin sisse ja söösta rajale. Registrisse võeti masin nime all IC 412 Rally (IŽ või IZH oleks soomlastele liig olnud). Mootori poolest vastas masin tollase grupi 1 nõudmistele (väheste muudatustega). Tehases oli autole paigaldatud karterikaitse, turvapuur, kaardilugeja töövahendid, lisatuled ja muu rallisõiduks vajalik. Asko Mäkelä-Raimo Mäkinen tegid mosuga kaasa 1973. aasta 1000 järve rallil ja jõudsid ka finišisse, kuigi olid kiiruskatsetel kolmel korral üle katuse käinud.

Tollane turvapuur pidas valule hästi vastu ja püsib autos siiani. Ent see on ka üks põhjus, miks IC 412 Rally ei sobi osalema vanaautode rallidel. Et rajale pääseda, peaks autosse paigaldama moodsa turvapuuri ja võidusõiduistmed. Loodetavasti omanik seda siiski ei tee – siis poleks auto enam päris ehtne minevikumälestis.


OLID AJAD: Et valuvelgi polnud kuskilt võtta, kasutati ralli-mosul juurdekeevitatud tugevdusribidega plekkvelgesid. (Toomas Vabamäe)

(Toomas Vabamäe)

Postitatud rubriiki Määratlemata. Talleta püsiviide. Kommenteerimine ja trackback-viidete lisamine ei ole lubatud.