VE: Vergi sadam

Omanikest

Veeteede Amet kempleb Vergi väikesadamaga


Suvel Eesti väikesadamaid ummistanud Soome turistid on sügiseks Vergi hüljanud. Praegu silduvad ja kasutavad seal sadamateenuseid kalalaevad. Foto: Aarne Mäe

Veeteede Amet on teinud viimastel kuudel Vergi sadamale mitu ettekirjutust, süüdistades sadamaomanikke seaduste täitmatajätmises, omanikud peavad aga üha muutuvaid seadusi ettevõtjaid ahistavateks.

Eile trahvis Veeteede Amet Vergi sadamat viie tuhande krooniga, sest sel puudub ametiga kooskõlastatud sadamaeeskiri, mis hakkas kehtima tänavu 1. jaanuarist.

Nii Vergi sadama eeskiri, laevaliikluseks avamise akt kui ka sadamapass kaotasid kehtivuse juba 1998. aastal sadamaseaduse jõustumisega.

Tähelepanu juhiti ka mitmele teisele puudusele, mille täitmist sadamalt lähiajal oodatakse. Vergi sadama üks omanikke Olev Puldre lubas kohe puudusi kõrvaldama hakata, lõppenud navigatsioonihooaeg annab selleks rohkem aega ja võimalusi.

Sadamapass on aegunud

Eile Vergi sadamat külastanud Veeteede Ameti sadamate järelevalve osakonna järelevalveinspektor Mart Kabel, vaneminsener-inspektor Uno Sutt ja Meresõiduohutuse teenistuse jurist Urmas Salundi tuletasid sadamaomanikule meelde, et tänavu juulis märgitud puudused tuli kõrvaldada juba 1. septembriks.

Siis tehtud ettekirjutus sisaldas üle kümne punkti, kus muu hulgas on nõue sadamale atesteerida sadamakapten, koostada üldine tuleohutusjuhend, saada tanklale tegevusluba, paigaldada nõuetekohased navigatsioonimärgid, teha akvatooriumi hüdrograafilised mõõdistused.

See kõik kokku tähendab, et sadam peab valmistama ette vajalikud dokumendid ja meresõidu ohutuse nõuded, et avada sadam laevaliikluseks ja passistamiseks.

Olev Puldrel oli küll ette näidata sadamapass, mille ta sai kahe ja poole aasta eest sadamat ostes, kuid see enam ei kehti. “Kui ma selle ostsin, siis öeldi, et paberitega on kõik korras,” märkis Puldre, kellele seadusemuudatused tulid ebameeldiva üllatusena.

Meresõiduohutuse teenistuse juristi Urmas Salundi sõnul ei tohiks Vergi sadam ilma kehtiva sadamapassita sadamateenuseid osutada.

Juriidilist isikut võib tema poolt toime pandud õigusrikkumise toimepanemise eest karistada rahatrahviga 500 kuni 50000 krooni. “Seaduse mittetundmine ei vabasta kodanikku, veel vähem ettevõtjat, seaduse mittetäitmises,” osutas Urmas Salundi.

Samas nentisid ametnikud, et Veeteede Ameti eesmärk ei ole ainult karistada, vaid olla igati abiks sadamavaldajatele nende töös, viies Eesti sadamad meresõiduohutust reguleerivate seadustega kooskõlla.

Ent sageli kohatakse sadamates hoolimatut suhtumist. Vergi sadama kõrval on probleeme ka Kaberneeme sadamaga. Kokku on Eestis üle 140 sadama.

Kevadeks saab korda

Olev Puldre loodab järgmiseks navigatsioonihooajaks töödega valmis olla, kuid möönab, et see nõuab suuri lisakulutusi. Tööde jaoks plaanib ta pangast laenu võtta.

“Kui seadust muudeti, eks siis tule see kadalipp jälle otsast peale läbida, pole midagi parata,” märkis Puldre.

“Need seadused on küllaltki ettevõtlusvaenulikud, mida raske täita eriti väikesadamatel, nii on üldse oht väikesadamad välja suretada,” lisas ta.

Puldre hinnangul on Eesti riigiametnike bürokraatlik tähenärimine äärmiselt suur võrreldes mõne muu riigiga. “Aga ma saan aru, et nad peavad oma tööd tegema ja mõnigi suhtub täiesti mõistlikult, olles valmis kõigiti vastu tulema,” lisas ta samas.

Puldre sõnul oligi tal plaanis hakata töid oktoobris tegema, et järgmise aasta maikuuks Vergi sadamale uus nägu ette saada ja tegutsemine seadustega kokku viia.

VERGI SADAM:

Vergi sadam kuulutati 1998. aastal Aasta Väikesadamaks, aastatel 1998-2000 hinnati Vergi sadam vabariikliku ühenduse Hoia Eesti Merd! poolt Euroopa Sinilipu vääriliseks. Vergis randuvad põhiliselt Soome jahid ja väikepaadid.

Aarne Mäe
aarne@virumaateataja.ee

Postitatud rubriiki Määratlemata. Talleta püsiviide. Kommenteerimine ja trackback-viidete lisamine ei ole lubatud.