VE: Strandberg, Marek – roheliselt mõtleja

Marek Strandberg: Vedelaraudtee – rööbassild Saaremaale
12.10.2004

Ruut SAAREMAA transpordiskeemi sobib raudtee kõige paremini

Eestis on paljud asjad natuke teistmoodi kui mujal. Kas meie kilplasliku identiteedi pärast? Kui energia ning aja säästmise peale mõtlevates ühiskondades kohendatakse raudteid ja ehitatakse kiireid raudteeliine juurde, siis meil kraabitakse maast vähegi unarusse jäetud rööpapaarid.

Praegu kulgevad mandri ja Muhu/Saaremaa vahel praamid. Ettenägelikult räägitakse maanteesillast, mis 30 aasta jooksul läheb kodanikele ning kasutajatele maksma 3 miljardit krooni – arvesse võttes 1,5 miljardi ulatuses ehituskulusid ja teist sama palju intressikulu, mis pankadele maksta tuleks. Lisaks veel kopsakad hoolduskulud.

Maanteesild tasub ära maanteetranspordi voogude kestmisel ning kasvamisel. Oskab meist keegi praeguses energiasituatsioonis sellele kas siis kinnitust või ka vastupidist leida?

Odavalt ja kiiresti

Energiamajanduslike peavalurohtude otsimise asemel võiks ehitada hoopis raudteesilla. Ühe rööpapaariga, see tähendab kitsa, tihedamalt sammastele toetuva kui kavandatav maanteesild ja seetõttu mitu korda odavama. Sellel veereksid platvormid, mida lähedal aetud tuuleelektri ja näiteks rapsist toodetud taastuvkütusega vedur saaks ühelt kaldalt teisele liigutada. Nii oleksid silla pidamiskulud vahetult seotud reaalsete transpordivoogudega üle silla. Võrreldes praeguste praamidega kulgeks ülesõit talutavama kiirusega ning väheste ehitus- ja hoolduskulude tõttu vaieldamatult odavamalt. Lisaks autoplatvormidele mõned vagunid reisijate jaoks – neile, kes ei taha jalgsi või jalgrattaga priilt selleks ette nähtud lisarada mööda üle vee kulgeda.

Raudtee on ka kaupade ja reisijate veoks sobilikem lahendus juhuks, kui lõpuks suudetakse kuhugi Saaremaale ka oludele sobilik sadam kavandada ja ehitada. Praeguste variantide puhul augustaksid kavandatavad nädalalõpused kruiisituristide bussid niigi kehvi maanteid päris korralikult. Ükskõik milliste heade kavatsuste puhul ei suuda sadama kaubasadamaks muundumist takistada ükski jõud.

Raudteeühendus oleks nii reisijate kui ka võimalike kaupade veoks igati arukam. Arukust tuleks juurdegi, kui raudteeühendus muudegi mandrilinnadeni korralikult välja ehitataks (kas või maanteesilla ehitusest loobumisega saavutatud säästu eest). Ja sealt edasi tervesse Euroopasse.

Euroopa rööbastub püsivalt ning kütusekriis võib lennureisid muuta nendega harjunutele talumatult kalliks. Vedurit aga saab toita nii taastuvelektri kui ka muude taastuvkütustega (lennunduses esialgu utoopia). Teatud piirini pole õhusõit ka ajavõit, sest lennujaamades nii turva- kui ostukohustuste täitmise peale kokku kuluv aeg on reisijale sama hästi kui kadunud. Mugavas kupees võrgutööd tehes või isegi lihtsalt lõõgastudes on aeg paremini kulutatud.

Raudteel jääb ellu

Meil peaks olema arukust, et end napi naftavaruga maailma jaoks ette valmistada. Mitte ainult vaimus, vaid ka tegudes. See tähendab vähemat ringisõitmist säästlikemate kulgemisvahenditega. Arukamalt korraldatud liiklus säästaks kuni tuhatkond inimelu igal kümnendil. Kui palju nõustuksime maksma näiteks Estonia huku olematuse eest? Sellele võiks vastus valmis olla neil, kes räägivad liikluskorralduse olemusliku muutmise väga kõrgest hinnast ja meie jätkuvast vaesusest.

Mandri–Muhu raudteesild paneks ka küsima, miks raudteitsi sillani ja sealt edasi ei saa. See oleks raudteesilla märgiline mõju. Majanduslikule lisaks. Raudtee oleks ka regulaator, millega suviti mujalt Eestist hakkaks Muhku-Saarde voogama enam jalgrattureid – juhul kui ratta ühesvõtt oleks prii ning raudtee ühendaks suuremaid mandrilinnu ka saartega.

Mõistagi tuleks enne kõike seda vastata küsimusele, kui palju ja milliste energiaallikatega mobiilsust me lähima veerandsajandi jooksul üldse vajame. Kui nafta- ja mobiilsusvaba Eesti üldse olla võiks? Seda enam, et teadmistepõhine majandus ning ühiskond eeldab ju pigem ikka informatsiooni kui kehade liigutamist.

Allikas
Postitatud rubriiki Määratlemata. Talleta püsiviide. Kommenteerimine ja trackback-viidete lisamine ei ole lubatud.